Víte, jak vypadá zrceadlo, které nic neodráží?
Zajímá vás, jak odpovídat sfingám?
Pochybujete, že svět nemůže být lepší?
Myslíte si, že mezi bděním a sněním se nic neděje?
Co je to vlastně satanismus a čarodějnictví?
Jsou Češi opravdu národem ateistů?
Bude válka?
Pokud alespoň pár z výše zmíněných otázek vás oslovilo,
ale nechcete, aby vám někdo vnucoval své pravdy, chtěli byste si prostě jenom
přečíst fundovaný výklad a v klidu si sami vytvořit názor, svobodně se s autorem
ztotožnit nebo jeho názor bez následků modifikovat, pak neváhejte a sáhněte po
knize
Divný obraz a divní vězňové s podtitulem Poznámky pod čarou života Jaroslava Poláka. Autora pravděpodobně znáte z jeho vlastního
blogu
http://jaroslavpolak.blog.idnes.cz/
Jaroslav Polák, nebo jinak Kojot, má vzácnou vlastnost
svobodně kriticky uvažovat, třídit informace a hovořit o tématech hlavní linie i
o těch „v ukrytém šuplíku“ velmi dialekticky.
Své vývody a názory nikomu nevnucuje. Prostě předkládá své úvahy, fakta
a argumenty, na základě kterých došel k závěrům, které nepovažuje za finální,
neměnné absolutní pravdy. Při čtení jeho textů mám vždycky pocit, že je to
vlastně začátek debaty, že mám možnost na tématu zapracovat a prezentovat svůj
vlastní úsudek nebo názor, že někde mezi řádky je místo i pro mně. To však neznamená, že by texty byly nějak nedopracované, otevřené, nepevné, nehomogenní
nebo napsané nedbale. Naopak. Patrná je jak intelektuální a inteligenční úroveň
autora, tak práce, kterou do zpracování tématu investoval. Kojot je prostě fér:
„myslím na to, přemýšlím nad tím, mám pocit, že už odpověď téměř držím, ale její konečky jakoby mi ještě unikali. Co ty na to,“ čtu mezi řádky. Pravda, autor je vyznavačem určitých hodnot, za jejichž pole
působnosti nejde, ale ne z fanatismu, ne z obav z neznáma. Jedná o jevy, které má tak
vyargumentované, že se staly součástí jeho osobnosti.
Divný obraz je fajn, dobře se čte, i když po čtenáři vyžaduje,
aby myslel a ne tupě přijímal. Je velmi inspirativní. Občas jde čtenáři mráz o zádech, občas musí zapojit značnou část šedí kůry mozkové, jinde se pobaví a to ve vzácné rovnováze. Polákův Divný obraz je sbírkou velmi současných textů, je skutečně zrcadlem doby hledající odpovědi a nové cesty, ale rozhodně není postmoderní amébou.
Zde je párcharakteristických ukázek:
|
Kojot: Beyond the visual world |
Z „Odpovědí sfingám“:
Mluvil jsem sám se sebou, ale mumlal jsem tak strašně, že
jsem si vůbec nerozuměl.
Jak stárnu, cítím stále větší pocit pokory vůči interpunkčním
znaménkům, zejména vykřičníku.
Na stole
koule z křišťálu, kadidlo a svíce. Hadačka mi
čte z rukavice.
Neskákej
radostí, povede-li se ti prvních pár kroků po tenkém ledě.
Provazochodci
jsou vyrovnaní lidé.
Někteří lidé
na mne působí dojmem, jakoby byli zapálenými členy Hnutí za lepší konec světa.
Přemýšlím-li
o válce, vždy mne nejvíc zamrazí při pomyšlení na posledního padlého.
Je člověk,
který přemůže sám sebe vítěz nebo poražený?
|
Kojot: Dream work |
Jednou ze základních vlastností mýtického
hrdiny je skutečnost, že jeho zakládající činy, k nimž obvykle došlo
v mýtickém „onom čase“, jsou těmi, kdo v něj věří, opakovány,
cyklicky aktualizovány a také jsou daným mýtem ospravedlňovány.
V naší kultuře přežívá například aktualizace „poslední večeře Páně“
opakovaná při eucharistii.
Cílem tohoto eseje je ukázat, že – i když
zdánlivě nevěříme vůbec žádným mýtům – všichni zcela automaticky neustále
opakujeme činy mýtického hrdiny, jehož doprovázejí dvě další důležité
archetypické entity, které spolu tvoří univerzální, byť obvykle neuvědomovanou,
prapůvodní mýtickou trojici.
Zpět k našemu
mýtickému hrdinovi, neboli – religionisticky řečeno – héróovi. Jmenuje
se Každý a jeho příběh je co se struktury týče velmi
prostý, neboť zní: „Každý to tak dělá.“
Tento příběh má obrovské
množství konkrétních variant, jako například „Každý si ráno čistí
zuby.“, „Každý chodí do práce.“, „Každý po sobě
splachuje záchod.“ apod. Lze říci, že drtivá většina běžných opakujících
se činností je důsledkem napodobování činů mýtického Každého, i když
si to třeba ani neuvědomujeme, neboť Každý přebývá hluboko v našem
nevědomí.
Každý však není jedinou postavou našich nevědomých či polovědomých mýtů.
Jakmile o celé záležitosti začneme důkladně religionisticky uvažovat, záhy
objevíme další. Jedná se především o archetypického „božského kováře“
s vpravdě nadpřirozenou mocí, který se jmenuje Ono Se či,
zkráceně, Se. Jeho mýtus lze shrnout větou: „Ono Se to
udělá.“. Ono Se je velmi mocný bůh a patrně stojí
za naší ideou všemohoucnosti a vševědoucnosti Boží. Všechno spraví,
uklidí, vyřeší; umí i uklidňovat spory a odhalovat tajemství („Ono
Se to vyvrbí.“). Má ovšem i další důležitou roli: Je strážcem
morálky. Vše, co je tabu, je definováno jako to, co Se nedělá.
Občas dokáže i trestat, to jsou chvíle, kdy Se něco pokazí.
Lze předpokládat, že se v tom případě jedná o trest
za porušení nějakého tabu, přičemž toto porušení může být
i neuvědomované - pak to vypadá, že Se trestá bez
příčiny.
Nešťastnou postavou
univerzálního mýtu je Jeden, který nikdy neví. Jeden je
předobrazem člověka, přičemž Člověk je rovněž jeho dalším jménem, díky
čemuž můžeme uvažovat o tom, že Jeden je jakýmsi univerzálním
„Adamem“, praotcem všech lidí, mýtickým „Prvním člověkem“. Mýtický příběh Jednoho,
který nikdy neví, ukazuje, že v univerzálním mýtu připisujeme
člověku jako základní vlastnost nevědomost. Patrně proto jsme nuceni opakovat
činy Každého, neboť bez něj bychom nikdy nenašli odpověď na Kantovu
otázku „Co mám činit?“
Máme zde tedy mýtickou trojici
tvořenou bohem Ono Se, jenž zasahuje zvnějšku a v nějž všichni
do jednoho věříme a doufáme, héróem Každým, jehož činy
opakujeme, a prvním člověkem Jedním, od nějž jsme zdědili
nevědomost. Tak tedy vypadá univerzální a vpravdě všelidský mýtus, který leží
ukryt pod vrstvou dalších mytologií, mýtus, který je společný všem kulturám
a náboženstvím, mýtus, jímž se řídí i lidé, kteří
se pokládají za přesvědčené ateisty.
Jeden by možná řekl, že je to mýtus, z něhož není úniku, ale
kdo ví? Jeden nikdy neví. Musíme počkat a třeba Se to vyřeší.
Každý to tak dělá..*)
*)Před
mnoha a mnoha lety přišel můj známý Ondřej Malý s pěknou
religionistickou anekdotou o tom, že nejobecnějším mýtickým hrdinou
v „eliadovském“ smyslu je „Každý“. Po dalších mnoha letech jsem
o ní pověděl přátelům Romanu Petrželkovi a Lídě Havlíčkové
a strávili jsme příjemný večer rozvíjením této základní myšlenky.
Po dalších několika letech jsem to konečně sepsal. Jedná
se samozřejmě o vtip, o religionistickou anekdotu, mám však
takový pocit, že na tom možná přeci jen něco bude. Jeden nikdy
neví...
_________________________________________________________________
Jak knihu získat?
Jako obvykle.
Objednávku pošlete na e-mailovou adresu
astronautvmori@gmail.com případně na vera.klontza@gmail.com
Uveďte počet výtisků, adresu, kam si přejete knížku zaslat a způsob platby.
Platit můžete dobírkou nebo převodem na účet. (Detaily najdete v pravém sloupci blogu)
Kniha stojí 150Kč plus 37Kč doporučená zásilka (do 8 knih v balíčku).
Žádné komentáře:
Okomentovat